8 رفتاری که هرگز نباید با یک نوزاد انجام داد:
موسسه پرستاری

آمار سایت

  • افراد آنلاین : 1
  • بازديد امروز : 1
  • بازديد ديروز : 99
  • آي پي امروز : 0
  • آي پي ديروز : 21
  • ورودی امروز گوگل : 0
  • ورودی گوگل دیروز : 0
  • بازديد هفته : 130
  • بازدید ماه : 113
  • بازدید سال : 1,461
  • كل بازديدها : 5,301
  • ای پی شما : 18.188.241.82
  • مرورگر شما : Safari 5.1
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 0
  • كل مطالب : 62
  • كل نظرات : 0
  • امروز : شنبه 15 اردیبهشت 1403

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟



عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آرشیو

آخرین عناوین

8 رفتاری که هرگز نباید با یک نوزاد انجام داد:

1- رها کردن کودک برای ساعت ‌های متوالی در کریر و صندلی ماشین کودک

کریر یا ساک حمل کودک، برای انتقال نوزاد از ماشین به داخل کالسکه و همچنین برای اطمینان از امنیت کودک در هنگامی که برای دوش گرفتن یا آشپزی او را تنها می ‌گذارید، وسیله ‌ای بسیار عالی است. ولی بهتر است کودک خود را برای ساعت ‌های متوالی و پی‌در‌پی در کریر رها نکنید. برای خواب، کودک را به پشت و برای بازی، کودک را بر روی شکم بخوابانید. همچنین هرگز نوزاد را به مدت طولانی در صندلی ماشین کودک نگذارید، زیرا به ستون فقرات او فشار زیادی وارد شده و ممکن است در دراز مدت اثرات ناخوشایندی در تنفس کودک ایجاد نماید.

2- تنها گذاشتن نوزاد

هرگز نباید نوزاد خود را به تنهایی در رختخواب، گهواره، ایستگاه استراحت و تعویض لباس کودک یا در اتاق دیگری ترک کنید، در هیچ زمانی نباید یک نوزاد بدون مراقب و یا تنها باشد. گریه‌ نوزاد یک نوع ارتباط است اگر کودک شما گریه کند، دلیل ممکن است این باشد که او نیاز به چیزی دارد، نیازی مثل تغذیه یا عوض کردن پوشک، یا ممکن است چیزی او را اذیت کند، یا کودک شما فقط می ‌خواهد با مادرش باشد. بعضی‌ ها می ‌گویند کودک باید یاد بگیرد که چگونه مستقل باشد، آنها بعداً یاد خواهند گرفت که چگونه در زندگی مستقل شوند پس این باور برای نوزاد درست نمی‌ باشد.

نوزاد وابسته به مادرش است و توجه او را می‌ طلبد پس از 9 ماه بودن در رحم مادر، جایی که چیزی جز صدای مادران وجود نداشت، نوزادان گریه می ‌کردند تا کنار او باشند.

3- استفاده از بالش، کوسن و خرس‌ های عروسکی در رختخواب

برای پیشگیری از خفگی نوزاد بهتر است از قرار دادن هر گونه بالش در رختخواب او خودداری نمایید. علاوه بر آن هرگز نباید اطراف رختخواب نوزاد را با پارچه و کوسن یا بالشتک پوشانید. زیرا این وسایل ممکن است صورت نوزادی که در خواب غلت می ‌زند را بپوشاند. در صورت بروز چنین حالتی نوزاد قادر به چرخاندن سر خود نخواهد بود. خرس‌ های عروسکی هم به خصوص برای کودکانی‌که کمی بزرگترند، خطرساز است. چون ممکن است کودک برای گرفتن خرس بلند شده و از تخت بیفتد.

4- شیردهی برنامه‌ ریزی شده

تغذیه با شیر مادر نباید یک برنامه داشته باشد، بلکه باید بر اساس تقاضای کودک باشد، بر اساس فرمول شیر، نوزادان باید هر 3 ساعت غذا بخورند. یک نوزاد فقط در هنگام گرسنگی یا تشنگی نیاز به شیر مادرش دارد علاوه بر این، شیردهی نیز تنها راه اتصال، برای پیدا کردن حس راحتی و گرفتن احساس عاشقانه مادران است.

5- استفاده از کر‌م ‌های ضد آفتاب تا پیش از6 ماهگی

تا پیش از6 ماهگی، پوست نوزاد خیلی حساس بوده و برای ابتلا به آلرژی (حساسیت) مستعد (آمادگی) خواهد بود. بنابراین به جای استفاده از کرم‌ های ضد آفتاب، بهتر است در این سن نوزاد خود را در سایه نگه داشته و به او کلاه و لباس‌ های گشاد بپوشانید.

6- بغل نکردن نوزاد

دستان ایمن یک مادر محل آرامش نوزادان است اگر کودک به طور منظم در آغوش مادران آرام نشود آرام شدنش سخت ‌تر و طولانی ‌تر خواهد بود و زندگی را سخت ‌تر می ‌کند. نوزادان خود نمی ‌توانند از خود دفاع کنند آنها نیاز به لمس مادر دارند تا جایی که ممکن است. آنها نیاز به مراقبت، حفاظت و دادن چیزهایی دارند که نیاز به آنها دارند، محدود کردن تماس مادر با نوزاد از ابتدا گیرنده ‌های هورمونی را برای شادی ضعیف می‌ کند.

7- به نوزاد زیر شش ماه آب نخورانید:

هرگز نباید به نوزاد زیر شش ماه آب داد. نوشیدن آب زیاد می ‌تواند کالری‌ های بدن نوزاد را که برای رشد به آن‌ها نیاز دارد، رقیق (آبکی) و از بدن دفع نماید، به این ترتیب نوزاد دچار کاهش وزن نشده و گفته می  شود این حالت باعث افزایش سطح بیلی روبین (یکی از رنگدانه ‌های صفرا) خون می ‌شود.

دانشمندان معتقدند نباید تا قبل از شش ماهگی به کودک آب خورانده شود، زیرا کلیه‌ های او هنوز کارایی لازم را ندارد و احتمال دفع سدیم با آب اضافه وجود دارد. همچنین نوشیدن بیش از اندازه آب می‌ تواند باعث بروز مسمومیت در نوزادان (کمتر از شش ماه)، سوء تغذیه، تشنج و حتی مرگ آنها شود.

8- برای جلوگیری از خفگی نوزاد از مانور هایملیک استفاده نکنید:

چنانچه نوزاد دچار حالت خفگی شد، نباید مانور هایملیک (از اقدامات درمانی برای جلوگیری از خفگی ناشی از ورود جسم خارجی به مجاری تنفسی) را که مخصوص بزرگسالان است، بر روی نوزاد انجام داد. در صورت بروز این اتفاق نوزاد را به شکم روی بازوی خود خوابانده و در حالی که با کف دست، سر و دهانش را نگه داشته ‌اید 5 ضربه سریع و محکم به پشت او بزنید. در صورتی که جسم خارجی را در دهانش نمی ‌بینید و او همچنان دچار خفگی است، با انگشتان خود 5 بار وسط سینه ‌اش را محکم فشار دهید. این کار را دوباره تکرار کنید تا جسم خارجی از دهانش خارج شود و یا آنکه نیروهای امداد از راه برسند. در صورتی که کودک شما بی ‌هوش است هر چه سریع ‌تر با اورژانس تماس بگیرید.

موسسه پرستاری مهرگان

پرستار بیمار